دانشگاه الزهرا دانشگاهی است در تهران که ویژه زنان است و در سال ۱۳۴۳ تأسیس شد. نام این دانشگاه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ «دانشگاه فرح پهلوی» بود.

دانشگاه فرح پهلوی در ۳۰ فروردین۱۳۵۴ گشایش بافت. پیشینه این دانشگاه به سال ۱۳۴۳ بر می گردد که گشایش مدرسه عالی دختران از تصویب شورای مرکزی دانشگاههای ایران گذشت و در برنامه عمرانی چهارم به تصویب رسید که پرداخت هزینه ساختمان مدرسه عالی دختران در ونک را دفتر مخصوص شهبانو بر عهده گیرد . در سال ۱۳۵۴ مدرسه عالی دختران از نظر حقوقی به یک سازمان آموزشی دولتی غیر انتفاعی تبدیل شد و در ردیف دانشگاههای کشور در آمد و زیر ریاست عالیه فرح پهلوی گسترش یافت و برای نخستین بار دانشگاه فرح پهلوی از راه آزمون سراسری گزینش دانشجویان را انجام داد. تا سال ۱۳۵۷ دانشگاه فرح پهلوی دارای چهار دانشکده علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، علوم مدیریت و اقتصاد و هنر بود. دانشگاه فرح پهلوی بسیار مدرن و مجهز است و دارای خوابگاه دختران، مهد کودک ، آمفی تئاترها، استخرها، رستوران ها، و سالن ورزش می باشد.دانشگاه فرح پهلوی پس از انقلاب ۱۳۵۷ به دانشگاه محبوبه متحدین تغییر یافت و در سال ۱۳۶۲ به دانشگاه الزهرا نام گذاری شد.

این دانشگاه در ده ونک تهران قرار دارد و دارای دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی، علوم اجتماعی واقتصاد، ادبیات، زبانها و تاریخ، فنی و مهندسی، تربیت بدنی، علوم پایه، الهیات، هنر، و پژوهشکدهٔ زنان است. همچنین انتشاراتی مخصوص به خود دارد و از کتابخانه مخصوص نابینایان برخوردار است.

پس از انقلاب ایران، رئیس این دانشگاه زهرا رهنورد و پس از وی محبوبه مباشری بوده است.

دانشگاه الزهراء (س) با وسعتی معادل ۹ هکتار،افزون بر فضای فیزیکی دانشکده ها، دارای: آمفی تئاترها، استخرها، رستوران ها، غذا خوری های آماده، سالن ورزش، بانک، پست و مهد کودک نیز می باشد. برای تکمیل این مجموعه از نظر فضای کالبدی، علاوه بر توسعه زیر بنای دانشکده های: الهیات و ادبیات (۱۵۰۰ متر مربع) و هنر (۳۲۸۵ متر مربع) سالن ورزش چند منظوره با ۴۰۰۰ متر مربع زیر بنا، استخر سرپوشیده باغ نو به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع و ساختمان طرح عمرانی دانشکده علوم انسانی (ساختمان خوارزمی) دانشگاه الزهراء (س) ، در ده طبقه با وسعت ۱۸ هزار متر مربع زیر بنا، نیز احداث گردیده است. همچنین پردیس آموزشی راه آهن به متراژ ۵ هکتار، بنا بر دستور رئیس جمهور و مساعی رئیس دانشگاه، به مالکیت دانشگاه در آمده است. که در آینده نزدیک مجموعه عظیم فرهنگی دانشگاه در آن احداث خواهد شد.

توسعه فضاهای دانشگاه الزهراء(س) گویای رشدی چشمگیر به لحاظ فضای کالبدی می باشد لذا، گزیده ای از روند گسترش آن در این بخش، از زبان کلمات بیان می گردد :

مدرسه عالی دختران ایران(آذر ماه ۱۳۴۳) :

افتتاح مکان های اولیه مدرسه عالی دختران ایران در خیابان های وصال شیرازی و ایرانشهر که متعاقبا در سال ۱۳۴۶ تغییر مکان یافت و به فضایی در محدوده خیابان ونک منتقل شد.

انضمام اراضی مجاور به دانشگاه(بهمن ماه ۱۳۴۵ ):

انضمام اراضی مجاور به دانشگاه (معروف به باغ نو) به فضای مدرسه عالی دختران ایران واقع در محدوده خیابان ونک، دانشگاه الزهراء(س) به تصویب رسید. دانشگاه الزهراء(س) درآغاز، پس از انتقال به محدوده ده ونک، فضایی حدود ۳۴۰۰۰ متر مربع را شامل می شد، این مساحت در سال ۱۳۴۵ با انضمام اراضی مجاور دانشگاه معروف به باغ نو به متراژ ۳۷/۸۶۸۶۷ متر مربع افزایش یافت. در سال ۱۳۸۳ نیز با استقرار در اراضی مجموعه آموزشی راه آهن به متراژ ۵۱۷۶۰ متر مربع، پهنه دانشگاه الزهراء (س) به مساحت ۳۷/۱۳۸۶۲۷ وسعت یافت.

سالن ورزش سر پوشیده(تابستان ۱۳۴۵) :

ایجاد سالن ورزش سر پوشیده به مساحت تقریبی یکهزار متر مربع در مدرسه عالی دختران ایران.

ساختمان خوابگاه در مدرسه عالی دختران(اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ ):

تأسیس اولین ساختمان خوابگاه در مدرسه عالی دختران ایران و ایجاد بهداری دانشگاه در قسمت خوابگاه مزبور . متعاقبا در سال ۱۳۷۲ احداث مجتمع خوابگاهی فرزانگان دانشگاه الزهراء (س) مشتمل بر ۴ گلستان با متراژ حدود ۲۰۰۰۰ متر مربع در محوطه ای مشجر با متراژ حدود ۵ هکتار جهت اسکان و پذیرایی دانشجویان شهرستانی دانشگاه الزهراء (س) همچنین آغاز ساخت خوابگاه جدید شماره ۵ فرزانگان در سال ۱۳۸۰٫

پس از ۲۵ سال انجام نامه نگاری و دستور روسای جمهور، تلاش روسای دانشگاه برای الحاق مجموعه آموزشی راه آهن به دانشگاه که تقریبا به صورت غیر فعال مانده بود، به نتیجه رسید و سند منگوله دار مجتمع راه آهن و ثبت آن به نام دانشگاه الزهراء (س) به مساحت بیش از پنج هکتار در نتیجه حمایت های موثر جناب آقای خاتمی رئیس جمهور وقت و در پی تلاش های مستمر خانم دکتر رهنورد رئیس وقت دانشگاه الزهراء (س) تحقق پذیرفت.

متعاقبا انضمام رسمی فضای مجموعه آموزشی مجتمع راه آهن به دانشگاه الزهراء (س) در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۸۲ صورت گرفت و دانشگاه الزهراء (س) از تاریخ ۳۱/۳/۱۳۸۳ در اراضی یاد شده استقرار و درب ورودی اصلی دانشگاه از خیابان ونک به میدان شیخ بهایی انتقال یافت.

فتتاح ساختمان ۱۸۰۰۰ متر مربعی دانشگاه الزهراء (س) به نام ساختمان خوارزمی.

مجموعه علمی، فرهنگی و هنری دانشگاه الزهراء(تیر ماه ۱۳۸۲):

افتتاح مجموعه علمی، فرهنگی و هنری دانشگاه الزهراء (س) مشتمل بر نگارخانه کمال الدین بهزاد، کلینیک مشاوره و روانشناسی، کتاب فروشی دانشگاه الزهراء (س) و کلاس های آزاد کوتاه مدت علمی و هنری.

افتتاح و بازگشایی مکان سفره خانه سنتی ترمه دانشگاه الزهراء (س) به همت روابط عمومی دانشگاه، پس از بازسازی مجدد با دکوراسیون سنتی، در راستای انجام طرح ایجاد مجموعه فرهنگی رفاهی دانشگاه الزهراء (س)

.شهدای دانشگاه الزهراء (س)

بدون تردید دین به شهدای والامقام که جان عزیز خود را نثار تمامیت ارضی کشور نموده اند، بر یکایک ما پوشیده نیست . لذا، هم خود را بر آن نهادیم تا بخشی را به شهدای معظم دانشگاه الزهراء(س) در جنگ تحمیلی تخصیص دهیم. باشد که روح آن بزرگان را در این اندک شاد گردانیم :

آذر ماه ۱۳۸۱ : علی نوری شهید دانشگاه الزهراء (س) : پیکر پاک شهید علی نوری یکی از کارکنان زحمتکش و بسیجی دانشگاه الزهراء (س) که در سال ۱۳۶۲ به درجه رفیع شهادت نائل آمده بود، پس از سال ها مفقود بودن، در سال ۱۳۸۰ توسط ستاد جستجوی مفقودین کشف گردید و در تاریخ ۱۵/۹/۱۳۸۱ از دانشگاه الزهراء (س) تشییع گردید.

۱۳۶۶ : فاطمه قزوینی شهیده دانشگاه الزهراء (س) – شهیده فاطمه قزوینی در سال ۱۳۴۰ در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. در سال ۱۳۵۸ پس از قبولی در آزمون سراسری، در رشته اقتصاد دانشگاه الزهراء (س) پذیرفته، به تحصیل مشغول شد. پس از انقلاب فرهنگی و گشایش مجدد دانشگاه ها (۱۳۶۴ – ۱۳۶۲) نامبرده از اعضای فعال شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه گشت. وی در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه الزهراء (س) فارغ التحصیل گردید. شهیده قزوینی با تاسی از فضای خانوادگی و تعلیمات پدر مقلد امام بود . شهیده قزوینی در تاریخ ۲۶/۱۲/ ۱۳۶۶ در جریان حمله موشکی عراق همراه سه فرزند خود به شهادت رسید. لذا، به یاد بود این شهیده گرانقدر، بنایی از ساختمان های دانشگاه الزهراء (س) به نام وی نام گذاری گردید.

 مراکز تصمیم گیری دانشگاه الزهراء (س)

هیأت امناء دانشگاه: هیأت امناء مرکب از اعضای حقوقی و حقیقی به شرح ذیل میباشد:

اسامی اعضای حقوقی:

آقایان: دکتر کامران دانشجو، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س)؛ دکتر حسن زیاری، ریاست محترم کمیسیون دائمی هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س)؛ دکتر مهدی ایرانمنش، معاون محترم وزیر و رئیس مرکز هیأتهای امناء و هیأت ممیزه مرکزی؛ دکتر الهیار ترکمن، نماینده محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و خانم دکتر انسیه خزعلی ، رئیس دانشگاه و دبیر هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س).

اسامی اعضای حقیقی:آقایان: دکتر علی سعیدلو، عضو محترم هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س)؛ حجت الاسلام دکتر ابراهیم کلانتری، عضو محترم هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س)؛ دکتر خسرو دانشجو، عضو محترم هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س) و خانمها: دکتر طیبه صفایی، عضو محترم هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س)؛ مهندس اعظم السادات فراحی، عضو محترم هیأت امناء دانشگاه الزهراء(س)؛

ریاست دانشگاه: سرکار خانم دکتر انسیه خزعلی

هیأت رئیسه دانشگاه:

مرکب از ریاست دانشگاه و معاونین آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اداری مالی و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه میباشد و وظیفه تصمیم گیری کلی در امور اجرایی را براساس استراتژی دانشگاه در سطح خرد و کلان بر عهده دارد.

شورای دانشگاه: متشکل از ریاست دانشگاه، معاونین آموزشی، پژوهشی، فرهنگی اجتماعی، دانشجویی و اداری – مالی، رؤسای دانشکدههای هشتگانه، رئیس پژوهشکده زنان، مدیرکل تحصیلات تکمیلی، مدیرکل آموزش، مدیرکل برنامه ریزی آموزشی، دو تن از اعضاء هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و….) به انتخاب شورای مربوطه و در رأی صلاحیتهای عمومی با تأیید و حکم رئیس دانشگاه، و مسئول روابط عمومی دانشگاه (دبیر جلسه)

 شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی:

متشکل از ریاست دانشگاه به عنوان رئیس شورا، معاون فرهنگی و اجتماعی به عنوان دبیر شورا، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، معاون دانشجویی، مسئول جهاد دانشگاهی، مسئول ستاد شاهد و امور ایثارگران، مسئول بسیج اساتید، نماینده بسیج دانشجویی، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان.

شورای تخصصی پژوهش و فناوری:

مرکب از معاون پژوهشی و فناوری موسسه(رئیس شورا)، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه، معاونان پژوهشی دانشکدهها و پژوهشکدهها، یک محقق از هر یک از واحدهای تحقیقاتی وابسته به دانشگاه با معرفی رییس دانشگاه (در صورتی که واحد مستقل باشد) و با معرفی رئیس دانشکده و آموزشکده (چنانچه واحد جزو دانشکده و آموزشکده باشد) با تایید و حکم رئیس دانشگاه، دو تن از میان چهار تن از اعضای هیأت علمی صاحب فعالیتها و آثار پژوهشی و فناوری ارزنده پیشنهادی معاون پژوهشی و فناوری با تایید و حکم رئیس دانشگاه

هیأت ممیزه دانشگاه: متشکل از ۱۱ عضو هیأت علمی (۸ استاد، ۱ دانشیار، ۱ استادیار) و به ریاست رئیس دانشگاه و دبیری معاون آموزشی تشکیل جلسه میدهد.

شوراها و کمیته هایی که دانشگاه را در پیشبرد اهدافش یاری مینماید.

الف-کمیته اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری

ب- شورای بهره وری و تحول اداری

ج- کمیته اجرایی تشکیلات

د- کمیته راهبری آموزش

ه- کمیته ارزیابی عملکرد

و- شورای نظام پیشنهادات

ز- ستاد طرح تکریم ارباب رجوع

توسعه دانشگاه الزهرا(س) 

دانشگاه الزهراء(س)، میعادگاه بانوان علاقهمند به آموزش و پژوهش، همواره به توسعه در ابعاد مختلف توجه نموده و برنامههای ویژهای نیز برای پیشرفت هر چه افزونتر در زمینههای گوناگون علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی داشته است. بی شک ضرورت تداوم حرکت در این مسیر تا رسیدن به تکامل مطلوب امری بدیهی است و موجب رشد دانش کشور اسلامی ایران میگردد. با توجه به محدودیتهای مکانی موجود دانشگاه الزهراء(س) و برخورداری از مقیاسی پایینتر از استانداردهای کشور، توسعه فضاهای فیزیکی آن تا محدوده میدان شیخ بهایی و بزرگراه شهید چمران از اهداف مهم دانشگاه میباشد. در همین راستا برنامههای خاصی نیز پیش بینی شده است که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:توسعه رشتههای تحصیلی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و جذب ۲۰۰۰ دانشجوی دیگر علاوه بر ۲۰۵۴ دانشجوی موجود در مقاطع یاد شده در راستای افزایش تعداد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء(س) تا سقف ۵۰۰۰ نفر(تا پایان برنامه پنجم توسعه)

تجهیز کارگاهها و آزمایشگاههای آموزشی

فراهم آوردن زمینههای لازم برای توسعه فعالیتهای آموزشی به ویژه در دانشکدههای هنر و تربیت بدنی

ایجاد مراکز تحقیقاتی در کلیه زمینههای علمی و توسعه پژوهشکده زنان

ایجاد مرکز آموزش زبان برای دانشجویان خارجی

توسعه کتابخانه مرکزی و کتابخانههای اقماری آن

توسعه برنامههای پژوهشی دانشگاه

توسعه مرکز داده ورزی دانشگاه

ایجاد فضاهای مناسب تفریحی ورزشی برای دانشجویان (با تکیه بر ارزشهای ایرانی اسلامی)

ایجاد فضای مناسب جهت مرکز بهداشت درمان و مشاوره دانشگاه و نهایتاً تبدیل آن به درمانگاه

ایجاد سالن اجتماعات با گنجایش مطلوب برای برگزاری همایشها

ایجاد مهمان سرا ویژه استادان مدعو داخلی و خارجی

طرح های تملک دارایی های سرمایه ای شامل:

تأمین فضاهای آموزشی و کمک آموزشی:

طرح احداث کتابخانه مرکزی و آمفی تئاتر

طرح احداث سلف سرویس

محوطه سازی و تأسیسات زیربنایی

طرح احداث خوابگاه

طرح احداث مسجد

طرح احداث سالن ورزشی:

طرح پژوهشی: احداث مرکز رشد

طرح تعمیرات و تجهیزات

پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی تاسیس شده در دانشگاه:

مرکز تحقیقات فیزیک

مرکز تحقیقات شیمی

پژوهشکده شعر و هنر

پژوهشکده بینالمللی اقتصاد اسلامی صدر(ره)

پژوهشکده مطالعات کودک و نوجوان

رشته های ایجاد شده در سال ۱۳۸۸

تربیت بدنی، گرایش رفتار حرکتی، مقطع کارشناسی ارشد

زبان و ادبیات فارسی، مقطع دکترا

آمار و کاربردها، مقطع کارشناسی

طراحی صنعتی، مقطع کارشناسی ارشد

زبان روسی، مقطع کارشناسی

رشته های ایجاد شده در سال ۱۳۸۹

تربیت بدنی و علوم ورزشی، گرایش مدیریت ورزشی، مقطع کارشناسی ارشد

علوم کامپیوتر، مقطع کارشناسی

مهندسی فناوری اطلاعات، مقطع کارشناسی ارشد

مهندسی سیستمهای انرژی، فیزیک مهندسی، مقطع کارشناسی

مترجمی زبان فرانسه، مقطع کارشناسی ارشد

روان شناسی بالینی، مقطع کارشناسی ارشد

زیست شناسی، میکروبیولوژی، مقطع دکترا

حسابداری، مقطع دکترا

آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان، مقطع کارشناسی ارشد

رشته های ایجاد شده در سال ۱۳۹۰

کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی

دکتری زبان شناسی همگانی

رشته های ایجاد شده در سال ۱۳۹۱

دکتری جامعه شناسی

دکتری زبان و ادبیات عرب

برنامه های آتی:

دانشگاه مجازی الزهراء(س): تاسیس دانشگاه مجازی الزهراء(س) در راستای همگامی با تکنولوژی جدید و حضور موثر در عرصه جهانی و دانشگاههای مجازی.

دانشگاه بین المللی الزهراء(س): بینالمللی نمودن دانشگاه الزهراء(س) به عنوان برجستهترین دانشگاه زنان در سطح جهان اسلام.

ایجاد موسسه علمی، فرهنگی، هنری و رفاهی دانشگاه الزهراء(س): تاسیس موسسه چندمنظوره علمی، فرهنگی، هنری و رفاهی دانشگاه الزهراء(س) به منظور ارتقاء سطح دانش و بینش عمومی، اعتلای فرهنگ و هنر کشور و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی همچنین فراهم ساختن شرایطی بهینه جهت بهره برداری عموم و جامعه دانشگاهی

دانشکده علوم ورزشی

تاریخچه دانشکده

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در سال ۱۳۷۳ مورد موافقت اصولی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری قرار گرفت و در سال ۱۳۷۴با موافقت قطعی آن وزارتخانه تاسیس گردید . قبل از سالهای یاد شده گروه تربیت بدنی؛ سرویس دهنده واحدهای تربیت بدنی عمومی برای کل دانشگاه بود.

خانم ها طاهریان، دکتر نوربخش، دکتر شمشکی از سرپرست های پیشین دانشکده و خانم دکتر نظرعلی ریاست پیشین دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی را طی سالهای قبل برعهده داشتند.

 گرایش ها و مقاطع تحصیلی ارائه شده تا کنون

مقطع کارشناسی و کارشناسی ناپیوسته

دو گروه آزاد و دبیری با ظرفیت ۵۶ نفر در سال ۱۳۷۴ به عنوان اولین ورودی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی پذیرفته شدند. گرایش جانبازان و معلولین در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۷۶ به تصویب وزارت علوم, تحقیقات و فناوری رسید. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی اولین و تنها دانشکده ای است که تا سال ۱۳۸۴ این گرایش را در جهت توسعه و رشد ورزش جانبازان و معلولین ارائه نموده است. سه گرایش رفتار حرکتی، مدیریت ورزشی و فیزیولوژی ورزشی روزانه و شبانه از سال ۱۳۸۵ در جهت رشد و توسعه اختصاصی تر تربیت بدنی و علوم ورزشی ارائه شده است.

کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز در سال ۱۳۸۲ در این دانشکده ارائه شد.

مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش فیزیولوژی ورزشی در پی درخواست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهراء (س) و موافقت وزارت علوم, تحقیقات و فناوری در سال۱۳۸۲ با پذیرش ۲۱ دانشجوی شبانه و روزانه تأسیس گردید. این دانشکده بر آن است که مقطع کارشناسی ارشد را در دیگر گرایش ها همچون مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی به تصویب وزارت علوم, تحقیقات و فناوری برساند.

آمار دانشجویان, اعضاء هیئت علمی و کارکنان 

این دانشکده در حال حاضر با دارا بودن بیش از ۶۲۴ دانشجو در مقطع کارشناسی و بیش از ۶۳ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد گرایش فیزیولوژی ، ۱۲ عضو هیئت علمی و ۳ کارشناس ورزشی ، بیش از ۳۷ استاد مدعو فعالیت های علمی و پژوهشی خود را ادامه می دهد.

۴ کارمند رسمی, ۱ کارمند رسمی هم تراز هیئت علمی، ۵ نیروی قرارداد با دانشگاه ، ۲ نیروی قرارداد حجمی و ۴ نیروی شرکتی در جهت توسعه و رشد دانشکده تربیت بدنی فعالیت می نمایند.

قوت های دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

داشتن گرایش جانبازان و معلولین در مقطع کارشناسی به عنوان تنها دانشگاه کشور

اشتغال به تحصیلی تعدادی از اعضای هیت علمی دانشکده در مقطع دکتری

درآمدزایی نسبتاً مناسب از محل دانشجویان شبانه

داشتن مدارک ورزشی بین المللی توسط اساتید دانشکده

اشتغال به کار سر مربیگری تیم های ملی بانوان توسط اساتید دانشکده

اهداف آتی

برنامه ریزی برای ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های جدید

برگزاری کارگاه ها، همایش ها، نمایشگاه ها و …..

مشارکت و همکاری با دیگر دانشکده ها در زمینه های علمی، پژوهشی و …

نظارت بر محتوای دروس تدریس شده و انطباق آنها با نیازهای روز جامعه و آزمون های مقاطع بالاتر

تهیه شرح شغل و وظیفه با توجه به اهداف دانشگاه و دانشکده برای بهره وری نیروی انسانی

دانشکده ادبیات زبان ها و تاریخ

این دانشکده از سال ۱۳۴۳ با عنوان “دانشکده­ی مترجمی زبان­های خارجی و منشی­گری” تأسیس شد. مهم­ترین تحولات و دستاوردهای آن در چهل و شش سال گذشته عبارت است از:

تأسیس رشته­های جدید:

الهیات (۱۳۶۵) زبان و ادبیات فارسی( ۱۳۶۵) تاریخ (۱۳۷۰) زبان و ادبیات عربی(۱۳۷۷) زبانشناسی(۱۳۸۳)و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (۱۳۸۸) و تفکیک دو دانشکده­ی ادبیات (۱۳۷۳) و الهیات (۱۳۸۱) از این دانشکده به دلیل ناهمگونی رشته­ها و گرایش­های موجود.

گروه­های آموزشی دانشکده عبارت است از:

۱- زبان و ادبــیات فارسی (دوره­ ی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری)

۲- زبانشـــناسی همگانی (دوره­­ی کارشناسی ارشد)

– زبان و ادبیات انگلیسی (دوره­­ی کارشناسی ادبیات انگلیسی، دوره­­ی کارشناسی ارشد و دکتری آموزش انگلیسی)

۴- زبان و ادبیـــات عربی (دوره­ ی کارشناسی و کارشناسی ارشد )

۵- مترجمی زبان فرانسه (دوره­ ی کارشناسی و کارشناسی ارشد)

۶- تاریخ (دوره­ ی کارشناسی تاریخ، کارشناسی ارشد در سه گرایش تاریخ اسلام و تاریخ ایران و تاریخ اسلام در شمال آفریقا و دوره­ی دکتری در چهار گرایش تاریخ جاهلیت و صدر اسلام، تارخ ایران در قرون میانه، تاریخ ایران در دوره­ی معاصر و تاریخ فرق و مذاهب اسلامی)

۷-زبان و ادبیات روسی(دوره ی کارشناسی)

این دانشکده در حال حاضر حدود یک­هزار ودویست و نوزده دانشجو، شش دوره­ی کارشناسی ارشد و سه دوره­ی دکتری دارد. ۷۰% دانشجویان در دوره­های کارشناسی و ۳۰% در دوره­های تحصیلات­تکمیلی مشغول به تحصیل­اند. اعضای هیأت علمی دانشکده، چهل و نه نفر با رتبه­ی علمی زیر است:

دو استاد تمام، دوازده دانشیار، بیست و پنج استادیار ، ده مربی.

امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده

۱٫آزمایشگاه­های زبان

  1. پایگاه رایانه­ای(سایت کارشناسی)
  2. پایگاه رایانه­ای (سایت هیئت علمی و تحصیلات تکمیلی)

۴٫کتابخانه­ی مرکزی دانشکده

  1. کتابخانه­ی تخصصی تاریخ
  2. واحد سمعی بصری

۷٫مرکز مطالعات چند رسانه ای

دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد 

این دانشکده از بدو تاسیس دانشگاه و پذیرش دانشجو در گرایش های منشی گری و حسابداری آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۵۰ گرایش های منشی گری و حسابداری به دو رشته ی مستقل خدمات اداری و حسابداری تقسیم شد و از سال ۱۳۶۵ در قالب یک دانشکده ی مستقل با عنوان دانشکده ی علوم اجتماعی و اقتصاد به فعالیت خود ادامه داد.

این دانشکده ۴۸ عضو هیات علمی تمام وقت و از همکاری استادان مدعو نیز برخوردار است. ۲۵ نفر از کارشناسان و کارمندان خدمات آموزشی را به حدود ۱۱۷۸ دانشجوی روزانه و شبانه ارائه می دهند.

پنج گروه آموزشی آن عبارتند از:

۱- گروه اقتصاد در مقطع کارشناسی با گرایش اقتصاد نظری و کارشناسی ارشد با دو گرایش علوم اقتصادی و توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و دکترای اقتصاد

۲- گروه حسابداری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با دو گرایش حسابداری و حسابرسی و دکترای حسابداری

۳- گروه علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی با گرایش پژوهشگری و کارشناسی ارشد با دو گرایش پژوهشگری، جامعه شناسی و دکترای جامعه شناسی

۴- گروه مدیریت در مقاطع کارشناسی با گرایش بازرگانی و کارشناسی ارشد با گرایش بازاریابی و مالی و رشته مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات با چهار گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته، مدیریت دانش، کسب و کار الکترونیک و مدیریت منابع اطلاعاتی

۵- گروه مطالعات زنان و خانواده در مقطع کارشناسی مطالعات خانواده و کارشناسی ارشد مطالعات زنان گرایش زن در خانواده

امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده

۱- کتابخانه تخصصی

۲- مرکز رایانه ویژه دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی

۳- مرکز مطالعات و پژوهش های کودکان نوجوانان و جوانان

۴- مرکز همایش کوثر

این دانشکده از بدو تاسیس دانشگاه و پذیرش دانشجو در گرایش های منشی گری و حسابداری آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۵۰ گرایش های منشی گری و حسابداری به دو رشته ی مستقل خدمات اداری و حسابداری تقسیم شد و از سال ۱۳۶۵ در قالب یک دانشکده ی مستقل با عنوان دانشکده ی علوم اجتماعی و اقتصاد به فعالیت خود ادامه داد.

این دانشکده ۴۸ عضو هیات علمی تمام وقت و از همکاری استادان مدعو نیز برخوردار است. ۲۵ نفر از کارشناسان و کارمندان خدمات آموزشی را به حدود ۱۱۷۸ دانشجوی روزانه و شبانه ارائه می دهند.

پنج گروه آموزشی آن عبارتند از:

۱- گروه اقتصاد در مقطع کارشناسی با گرایش اقتصاد نظری و کارشناسی ارشد با دو گرایش علوم اقتصادی و توسعه اقتصادی و برنامه ریزی و دکترای اقتصاد

۲- گروه حسابداری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با دو گرایش حسابداری و حسابرسی و دکترای حسابداری

۳- گروه علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی با گرایش پژوهشگری و کارشناسی ارشد با دو گرایش پژوهشگری، جامعه شناسی و دکترای جامعه شناسی

۴- گروه مدیریت در مقاطع کارشناسی با گرایش بازرگانی و کارشناسی ارشد با گرایش بازاریابی و مالی و رشته مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات با چهار گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته، مدیریت دانش، کسب و کار الکترونیک و مدیریت منابع اطلاعاتی

۵- گروه مطالعات زنان و خانواده در مقطع کارشناسی مطالعات خانواده و کارشناسی ارشد مطالعات زنان گرایش زن در خانواده

امکانات آموزشی و پژوهشی دانشکده

۱- کتابخانه تخصصی

۲- مرکز رایانه ویژه دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی

۳- مرکز مطالعات و پژوهش های کودکان نوجوانان و جوانان

۴- مرکز همایش کوثر

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی:

دانشکده الهیات

در سال ۱۳۶۵ دانشکده الهیات، ادبیات و علوم انسانی با ۸ گروه آموزشی الهیات، ادبیات فارسی، زبان فرانسه، زبان انگلیسی، روانشناسی، علوم تربیتی، کتابداری و تاریخ تأسیس شد.در سال ۱۳۷۳ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی از این دانشکده جدا گردید و در سال ۱۳۷۸ در پی درخواست دانشگاه الزهراء (س) از وزارت علوم مقطع کارشناسی دانشکده الهیات در ۵ رشته فلسفه و حکمت اسلامی، ادیان و عرفان، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی و تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی ایجاد و مقدمه تأسیس دانشکده الهیات شد.

در سال ۱۳۸۰ بعد از تفکیک دانشکده الهیات و ادبیات ، دانشکده الهیات به صورت مستقل با ۵ گروه آموزشی مشغول به کار شد و به ترتیب در سالهای ۱۳۸۲ در رشته علوم قرآن و حدیث، ۱۳۸۳ در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، ۱۳۸۴ فلسفه و حکمت اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی و در سال ۱۳۸۷ در رشتههای تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی و ادیان و عرفان در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

دانشکده الهیات با برخورداری از تعداد ۲۹ نفر عضو هیأت علمی رسمی و ۷۰۱ نفر دانشجو به امر خطیر آموزش ادامه می دهد.

دانشکده الهیات با فراهم آوردن امکانات کمک آموزشی از جمله: دستگاههای سمعی بصری، مرکز کامپیوتر، همچنین کتابخانه ای مشتمل بر بیش از ۸۵۰۰ عنوان کتاب و نشریات مرتبط به عنوان ابزار کمک آموزشی در صدد ارتقاء کمیت و کیفیت امر مقدس آموزش است. لازم به ذکر است که همت عالی اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده مهمترین سرمایه برای این امر مقدس است.

دانشکده هنر

مرکز اولیه و اصلی دانشکده هنردر سال ۱۳۴۳ با گشایش رشته طراحی لباس به وجود آمد و در سال ۱۳۴۵ به موازات آن رشته هنر و تزیین داخلی تأسیس گردید. سپس جهت تکمیل رشته های تحصیلی مدرسه عالی دختران و بطور اخص در رشته های هنر و تزئینات داخلی با تغییر و تکمیل برنامه به رشته معماری داخلی تبدیل گردید که دروس طراحی پارچه نیز به دلیل مناسب نزدیک با دکوراسیون، تعدادی از واحدهای آنرا شامل میشد. آموزش هنر به شکل فوق تا خردادماه ۱۳۵۹ ادامه و سپس با شروع انقلاب فرهنگی متوقف گردید. دانشکده هنر با برنامه ریزی جدید توسط مسئولین آن در ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۶۱ اولین بازگشایی را پس از انقلاب فرهنگی در سطح ایران در برداشت و جزء محدود دانشکده های مشغول به کار در آن زمان محسوب می شد. درخواست توسعه و گسترش هنر با ۵ رشته و برنامه ریزی کامل آن در دانشکده در مهر ماه ۱۳۶۲ به وزارت علوم و آموزش عالی فرستاده شد و سرانجام در سی و یکمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی مورخ ۲۷/۱۰/۶۴ برنامه های جدید آموزشی دوره های کارشناسی نقاشی، گرافیک، صنایع دستی به تصویب رسید .

گسترش رشته و مقطع در دانشکده هنر

در سال ۱۳۷۸ کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر و در سال ۱۳۷۹ دکترای رشته پژوهش هنر و در سال ۱۳۸۸ کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی ، دانشجو پذیرفت.

رشته و مقاطع موجود در دانشکده هنر

در حال حاضر دانشکده هنر با ۶ رشته طراحی صنعتی ، گرافیک ،نقاشی ،طراحی پارچه و لباس صنایع دستی ،پژوهش هنر و ۶ گرایش و ۴ رشته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی ، گرافیک ،نقاشی ،پژوهش هنر و ۱ دکترای پژوهش هنر، دارای حدود ۱۲۰۰ نفر دانشجو است و اعضای هیات علمی آن بالغ بر ۳۵ نفر می باشد.

برخی موفقیتهای دانشجویی:

– سال۱۳۸۳ زهرا رهبرنیا; اخذ عنوان دانشجوی نمونه کل کشور توسط خانم زهرا رهبرنیا دانشجوی دکتری پژوهش هنر

-کسب مقام دانشجوی نمونه کشوری در سال ۸۳ واختراع ماشین لباس شویی بدون پودر توسط خانم پردیس بهمنی ، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی

– سال ۱۳۸۵ راشین خیریه ;کسب جوایز هنری بین المللی توسط خانم راشین خیریه دانشجوی کارشناسی ارشد گرافیک و بورسیه شدن وی برای تحصیل در مقطع دکتری

-دریافت تقدیرنامه در مسابقه کشوری تفکر خلاق ۸۵ توسط خانم معصومه کمالی کارشناس طراحی صنعتی

– دریافت تقدیرنامه در مسابقه کشوری تفکر خلاق ۸۵ توسط خانم ثنا حاج علی کارشناس طراحی صنعتی

– دریافت تقدیرنامه در مسابقه کشوری تفکر خلاق ۸۵ توسط خانم نیوشا موسوی زاده کارشناس طراحی صنعتی

– کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری در سال ۸۶ توسط خانم فاطمه حسن پور مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی

– سال ۱۳۸۷سمیه مهریزی ثانی;چاپ دو مقاله از خانم سمیه مهریزی ثانی دانش آموخته رتبه اول کارشناسی ارشد گرافیک به همراه استاد راهنما در تنها نشریه علمی- پژوهشی هنری کشور و بورسیه شدن وی برای تحصیل در مقطع دکتری (دانشآموخته مقطع کارشناسی همین دانشگاه و عضو دفتر استعدادهای درخشان)

-سال ۱۳۸۷ ;کسب جایزه و رتبه دوم مسابقه Gerdoo Design Awards توسط دانشجویان گروه طراحی صنعتی خانمها نعیمه مردانپور- مریم دانشپور- نجمه میرجلیلی- زهرا مهدوی و کسب رتبه پنجم همان مسابقه توسط دانشجویان گروه طراحی صنعتی خانمها فریا مقصودی- مریم یزدانیان در آذر ۱۳۸۷

– تاسیس NGO حمایت از صنایع دستی منسوخ شده و کسب جایزه و رتبه در مسابقه بین المللی یومیوری شیمیون ژاپن توسط خانم پانتهآ واعظ نیا

-کسب رتبه در بیست و دومین جشنواره خوارزمی توسط دکتر فردوس حاجیان پاشا کلابی عضو هیات علمی گروه نقاشی دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) ، رتبه دوم پژوهش های کاربردی با ارائه طرح شهرک الفبا (نمایش در آموزش) ودریافت تندیس و نشان افتخار استاد برگزیده بخش هنر و معماری از رئیس جمهورو وزیر علوم تحقیقات و فن آوری

-کسب مقام اول در نمایشگاه میراث فرهنگی کشور در زمینه هنر معرق سال ۸۷ توسط خانم صیدا خواجه نژاد رشته صنایع دستی

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری در مقطع کارشناسی طراحی صنعتی در سال ۸۷ توسط خانم مریم زارع

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری۸۷ توسط خانم معصومه حدادی کارشناسی نقاشی نفر اوّل

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری ۸۷ توسط خانم مطهره میرزایی در مقطع کارشناسی نقاشی نفر دوّم

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری۸۷توسط خانم سمیه هدایت در مقطع کارشناسی نقاشی نفر سوّم

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری۸۷ توسط خانم فاطمه جانبازی در مقطع کارشناسی صنایع دستی نفر اوّل

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری۸۷ توسط خانم مهسا چنانه در مقطع کارشناسی صنایع دستی نفر دوّم

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری۸۷ توسط خانم مرضیه محسنی در مقطع کارشناسی ارتباط تصویری نفر اوّل

-کسب رتبه دانشجوی نمونه کشوری۸۷توسط خانم عاطفه ممبینی در مقطع کارشناسی طراحی پارچه نفر اوّل

-کسب رتبه اول رشته پوستر در دومین جشنواره هنری شوق نیاز توسط مریم آزاد در دی ماه ۱۳۸۷ دانشجوی ارتباط تصویری، شرکت در جشنواره هنر،انسان،گرافیک و چاپ اثر در کتاب جشنواره

-کسب رتبه برتر در المپیاد علمی دانشجویی سال ۸۸ توسط معصومه اسماعیل زاده

-کسب رتبه دوم در اولین مسابقه بین المللی طراحی پوستر با عنوان “سرطان کودک و مسئولیت پذیری اجتماعی” بهمن ۸۸ توسط پری سا(مریم) ملکی دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری

-دریافت تقدیر ویژه در جشنواره بین المللی جوان ایرانی “بخش طراحی پوستر ” تابستان ۸۹ توسط پری سا(مریم) ملکی دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری

-کسب رتبه اول طراحی بافت پارچه به آثار خانم ها طیبه معینی و شیدا محمد خانلو و کسب رتبه دوم توسط خانم سحر رستم آبادی کسب رتبه سوم توسط خانم سمیه پور سعید در طراحی بافت پارچه و کسب رتبه سوم توسط خانم ملیسا پور فیض در طراحی چاپ پارچه اسفند ۹۰

-کسب رتبه های اول تا سوم توسط دانشجویان گروه نقاشی به ترتیب خانمها شهربانو حمزه ، زهرا سلطانی نژاد و مریم عبداللهی در جشنواره هنر مقاومت اردیبهشت ۹۱

پاسخ دهید